Trasa nr 6:

- PRĘDOCICE (TOPORÓW) -

Iłowa-Klików-Leśnictwo Rychlinek-Polana-Prędocice (Toporów).

Długość trasy: 60,00 km

Stopień trudności: łatwa

Ogólna charakterystyka:
   
Cała trasa to bardzo dobrze utrzymane drogi żwirowe. Należy jednak pamiętać, że od ok. 10 km trasy zaczynają się zjazdy i bardzo ostre podjazdy pod górę (ok. 2 km) piękną dębową aleją - kończą się skrzyżowaniem z drogą asaltową Ruszów-Gozdnica. Za skrzyżowaniem piękna, prosta, szeroka i równa droga żwirowa obsadzona kasztanowcami aż do samej Polany. Droga żwirowa do Prędocic (Toporowa) również jest bez zarzutu.

Opis trasy:

Il. km
(dystans)

Punkty charakterystyczne:

kierunek:

droga:

0,00
(0,00)

Urząd Miasta; jedziemy ul. Żeromskiego do Klikowa.

prosto

asfalt
żwirowa

3,61
(3,61)

Klików - skrzyżowanie dróg: w lewo - Kowalice i Nowoszów; prosto - zalew; w lewo - Borowe i Czyżówek.

prosto

żwirowa

5,16
(1,55)

Tama na zalewie. Jedziemy wokół zalewu. Dojeżdżamy do drogi asfaltowej Iłowa-Lubań i skręcamy w lewo.

w lewo

asfalt

5,90
(0,74)

Rozwidlenie dróg za zalewem: prosto (asfalt) - Lubań (Ruszów); w prawo (żwirowa) dojazd pożarowy nr 2.

w prawo

żwirowa

7,35
(1,45)

Przejazd kolejowy Węgliniec-Żary (za przejazdem w lewo - Polana i Gozdnica; w prawo - Borowe)

w lewo

żwirowa

8,96
(1,61)

Po lewej mijamy Leśnictwo Rychlinek; 200 m wcześniej, z lewej strony, droga do wsi Rychlinek.

prosto

żwirowa

10,36
(1,40)

Rozwidlenie leśnych dróg: prosto- droga pożarowa nr 2 do Leśnictwa Dębówek (Gozdnica); w lewo - droga pożarowa nr 15 do Polany

w lewo

żwirowa

12,32
(1,96)

Dojeżdżamy do zielonego szlabanu; za szlabanem w lewo droga do Ruszowa, prosto do Polany

prosto

żwirowa

13,11
(0,79)

Skrzyżowanie z drogą asfaltową Ruszów-Gozdnica. Droga do Polany - prawo-skos. 100 m dalej - przejazd przez tory kolejowe Ruszów-Gozdnica.

prosto

żwirowa

18,20
(5,09)

Początek Polany; 400 m dalej - skrzyżowanie dróg: w prawo - Gozdnica; w lewo - Jagodzin i Toporów.

w lewo

żwirowa

18,80
(0,60)

Następne skrzyżowanie dróg w Polanie: w lewo - Jagodzin (800 m dalej w lewo - Ruszów); w prawo - Lipna; prosto (dojazd pożarowy nr 3) - Toporów (Prędocice).

prosto

żwirowa

22,00
(3,20)

Rozwidlenie dróg: prosto - droga leśna; w prawo - (dojazd pożarowy nr 3) - Toporów (Prędocice).

w prawo

żwirowa

23,00
(1,00)

Skrzyżowanie leśnych dróg: w lewo i prawo - dojazd pożarowy nr 10; prosto - dojazd pożarowy nr 3. Pojawił się “zielony szlak”.

prosto

żwirowa

24,50
(1,50)

Mijamy (z lewej strony) ruiny leśniczówek. Obok budka z daszkiem - leśny parking? Jedziemy cały czas prosto.

prosto

żwirowa

25,50
(1,00)

Rozwidlenie dróg. Toporów w lewo zgodnie z drogowskazem na drzewie. Widać wieżę p-poż. 0,70 km dalej mijamy (z prawej strony) wieżę p-poż i jedziemy prosto.

w lewo

żwirowa

28,10
(2,60)

Skrzyżowanie leśnych dróg: z lewej strony pojawił się "czerwony szlak".

prosto

żwirowa

30,00
(1,90)

Prędocice (Toporów) - koniec trasy: w lewo - Bielawa; prosto - Nysa (granica państwa); w prawo – pomnik “Żołnierzom II Armii Wojska Polskiego”.

 

 

Uwaga:

Jadąc prosto w kierunku Nysy, a następnie w prawo wzdłuż rzeki dojedziemy (ok. 1,5 km) do pomnika “Ku pamięci poległych żołnierzy 37 PP 7 DP w walkach na Łużycach w kwietniu 1945 r.”
   
Powrót:
  1. Tą samą drogą (30 km).

  2. Przez Jagodzin i Ruszów do Iłowej (ok. 37 km).
    Wg mapy należy w Prędocicach skręcić w lewo, w kierunku Bielawy i po przejechaniu ok. 375 m znowu skręcić w lewo, w leśną, żwirową drogę.

  3. Przez Sobolice (ok. 10 km do Sobolic + 26,70 km do Iłowej trasą nr 4):

    1. wzdłuż Nysy obok pomnika “Ku pamięci poległych żołnierzy 37 PP 7 DP w walkach na Łużycach w kwietniu 1945 r.”;

    2. “górą” – drogą leśną zaczynającą się z prawej strony pomnika “Żołnierzom II Armii Wojska Polskiego”.

Powrót przez Sobolice (wersja nr 3) – trasa bardzo trudna: droga wzdłuż Nysy początkowo wśród łąk, następnie piękną “Lipową Aleją”, później bagnista, obok “oczek” powstałych z zakoli rzeki. Łatwo miejscami zabłądzić, ale warto pokonać trudności choćby dla takich atrakcji jak oglądanie dzikich zwierząt, które można tu spotkać. Droga “górą” wzdłuż skarpy też nie należy do łatwych – jest piaszczysta i rozjeżdżona.

Polecamy ją tylko zaawansowanym i wytrwałym rowerzystom.